Alla inlägg under november 2008

Av Sofia Göransson - 30 november 2008 16:37

Idag har jag försökt göra jul här hemma! Fast undra när man lär sig ta fram sakerna i tid och kolla att allt funkar??? Jag har inte lärt mig trots att jag julpyntat själv i ganska många år... Så vi har bara en stjärna i vardagsrummet och ljusstaken i trappfönstret dog när jag tände den!!! Jaha, får fixa till det i veckan. Men tomtarna verkar hela och glada så dom åkte fram och sen ska kulor hängas upp också, så kanske julen kommer ändå. Tänkte försöka ta mig ut och knycka granris också till julbocken så han kommer fram i år, förra året fick han ju semester...


Igår var vi på fest hos vänner. Mycket trevligt komma ut lite, men det blir inte riktigt samma som innan. Men tur är väl att vi har en dotter som är glad jämt!!! Hon höll igång hela kvällen, trots att ögonen gick i kors tillslut. Inte ett gnäll kom från henne, bara prat och skratt!! Sen när vi åkte hem somnade hon direkt och sov gott länge. Dessutom fick jag sovmorgon idag till kvart i elva!!!! Så skööööönt. 


Skulle hänga upp en tavla idag och då spika fast en tavelkrok. Vad lyckas jag med då??? Jo, jag lyckas få in en av spikarna i fingret och den går in på en sida och ut på en annan!!!! Det gjorde riktigt ont kan jag lova... Fast var inte det lite klantigt???

Av Sofia Göransson - 25 november 2008 13:32

Är det kommando (hmmm låter som hunddressyr) som vi säger när vi ska låta Vendela dyka på babysimmet! Igår var det dags för att dyka första gången och det var ju jättespännande. Eller iallafall ända tills vi kom dit och jag insåg att jag faktiskt skulle "dra" ner mitt barn under vattenytan!!!! Halllåååå, ska jag dränka henne???? Nåja, tog mig mod och gjorde ett första försök.

Gällde ju att komma ihåg allt också... Först försöka få ögonkontakt, hur lätt är det när det flyter runt miljoner roliga leksaker??? Sen när man fått det så ska man säga -Åhh dyk! Lyfta upp Vendela lite och samtidigt som jag säker ner henne själv visa att man ska dra in andan då... (Puhh hänger ni med???) Sen föra ner henne under ytan, se till att hon är strömlinjeformad. Under ytan dra henne en bit framåt, kändes som tio meter men antagligen närmare en halv... Sen ta upp henne! Viktigt att inte se skräckslagen ut i detta ögonblick så hon blir rädd utan se glad ut och fortsätta leka lite...

På något vis lyckades jag nog få ihop alla dessa saker och låta henne dyka, TRE gånger dessutom!!!! Hon fick ordning på allt också så inga kallsupar eller ledsna miner utan bara glatt humör.


Måste bara dela med mig av den här fina bilden på mig, Vendela och Cindy.

Av Sofia Göransson - 23 november 2008 13:40

I går kom Kusin Simon hit med moster Lotta. Så roligt att ses igen, vilket också Vendela och Simon verkade tycka. Även om Simon nog var lite skeptisk till den där tjejjen som babblade hela tiden... Men det är bara lära sig att tjejjer babblar!!!

Vi umgick här hemma på lördagen och åt god middag med efterrätt. Mormor kom också förbi en snabbis efter att hon varit på konsert.


Sen på söndagen gick vi alla på barnbazar (inte Mattias förståss). Där vi fyndade allihopa, dock hittade jag inte så mycket men lite bra saker blev det! Köpte en fin jacka samt fleecetröja till Vendela att ha NÄSTA höst... Man ska var förberedd har jag hört!! Annars blev det en trappgrind, lite kläder, sovpuckar och några leksaker. Vendela hade jag i babybjörnen hela tiden och hon pratade glatt med alla!! Var på gott humör hela dagen var hon så inte konstigt att hon blev superarg när vi skulle åka hem. Hon vrålar för full hals när jag stoppar ner henne i babyskyddet, men så fort jag tar upp det och gungar lite somnar hon som en stock!!!


Lovar lägga in en bild lite senare...Nu är bilden med!

Av Sofia Göransson - 20 november 2008 20:11

Idag har vi haft en lugn hemma dag. Det är skönt ibland att inte ha något planerat utan bara ta dagen som den kommer. Vilket vi verkligen gjort idag!!


Vendela tog sig en sovmorgon idag ända fram till åtta. Sen mös vi i sängen en stund innan vi gick upp och åt frukost. Sen har vi tvättat och pysslat här hemma. Samt tagit oss en promenad i det härliga vädret. Visseligen var det väldigt halt så man fick verkligen passa sig så man inte halkade kull. Men solen sken och det var alldeles lagom kallt ute så vi njöt i fulla drag. Vendela sov nästan hela promenaden, men på slutet vaknade hon den lilla nyfikna filuren!! Snart får vi nog ta och byta till sittvagn för hon vill se allt runt omkring. Igår avslutades promenaden med att hon gallskrek så jag fick bära henne en bra bit... Tills jag kom på att pallra upp henne med yllefilten så hon satt i ligginsatsen istället. Då var hon jättenöjd och tittade på allt runt ikring!!! Så nu får syster yster ta med Amandas sittvagn så vi kan prova om vi vill ha en sån till henne.


Vill bara dela med mig av en bild från måndagens babysim. Se hur hon njuter i simringen!! 

Av Sofia Göransson - 17 november 2008 19:44

I helgen började Vendela sakta åla sig bakåt. Hon knuffar sig bakåt med händerna och glider då iväg. Detta är ju toppen att hon redan tar sig iväg!! Men idag höll jag på att svimma för vad gör hon... Jo, hon ställer sig i krypställning!!!! Redan??? Undra om hon brås på mor sin som snabbt tog sig hit och dit till sin mors stora förtret?? Så nu får vi vänta med spänning och se om hon snart tänker börja krypa...


Idag har vi simmat och pappa Mattias var med oss för första gången! Vi fick fortsätta öva simgreppen och även använda oss av simringar som dom fick flyta runt i. Vendela gillar verkligen att bada även om hon idag var trött så orkade hon nästan hela lektionen. Nästa vecka är det dags för första dykningen. Hon är redan duktig på att blunda när man säger Åhh dyk, så det ska nog inte vara några problem. Fast sen får vi se vad man själv tycker om att släppa ner henne under vattenytan...

Av Sofia Göransson - 16 november 2008 20:59

I går var vi på kalas hos Mats (Mattias bror för er som inte vet), Lenö och Gustav. Mats fyller 40år och Gustav 11år så dom bjöd in till kalas! Det var jättetrevligt och vi blev bjudna på mycket god mat. Vi bestämde oss för att ta bilen dit och utan problem kom vi dit. Däremot när vi skulle hem lyckades vi förirra oss i stora staden Stockholm. Så för att ta oss till Hornstull och mot E4:an tog vi vägen över Sergels Torg... Alltså en liten omväg, men vi fick ju beskåda delar av stan man sällan besöker!! :-)


Idag vaknade Vendela med en snuvig näsa, stackarn. Hon snuvar inte så farligt men lite täppt är hon så jag gav henne näsdroppar på morgonen. Dessvärre var det sista som gick... Så istället för en dag bara hemma vart vi tvugna ta oss en tur in till Södertälje och införskaffa nya. Köpte den nya sorten som är som en spray, mycket enkelt måste jag säga. Istället för dom små pipetterna där hon dessutom inte ska ha hela utan man ska klämma ut en droppe först. Som tur är verkar hon inte vara direkt påverkad av snuvan. Hon har lyckats hålla sig vaken nästan hela dagen!!! Det enda hon sovit sen vi gick upp vid nio är stunden i bilen till och från stan, dvs knappt en timme samt en liten snutt när hon låg i min famn!!! Resten av dagen har hon varit vaken och jollrat glatt, vilket är tur för annars hade vi nog blivit galna... Men nu har hon fått näsdroppar och mat så jag hoppas hon sover gott några timmar.


Imorgon börjar en ny vecka med nya äventyr. Vi har som vanligt simmet imorgon men annars har vi inte mer än babysången torsdag planerad. Till helgen kommer syster yster med kusin Simon. Amanda får vara hemma och umgås med sin pappa. Vi ska gå på barnbasar på söndag och fynda hoppas jag. Alltid hittar man något som man inte visste man behövde!!

Av Sofia Göransson - 14 november 2008 21:40

Idag var mormor här hemma med oss. Vi hade en trevlig dag ihop och Vendela var på gott humör. Även om hon näst intill vägrar sova när vi har besök... Ville ju gärna att hon skulle visa mormor att hon nu kan åla sig bakåt. Men tror ni hon ville det?! Nähä, när jag la ner henne på rygg vägrade hon vända sig... Såg ut som om hon tänkte -Jag har ju finklänning på mig då kan jag väl inte halka runt på golvet heller!!! Men sen efter ett tag och utan klänning så gled hon iväg som en fisk bakåt såklart! Hon är också duktig på att vända sig från rygg till mage och det gör hon hela tiden man lägger ner henne. Däremot är hon inte lika flitig på att vända från mage till rygg, men det händer ibland. När hon väl gör det blir det med besked och hon nästan dunsar över!!


Måste bara dela med mig av den här bilden. Visst är dom söta kusinerna där i min famn. Kan säga att när man håller båda så inser man att tvillingar inte kan vara lätt!!!

Av Sofia Göransson - 11 november 2008 20:39

Idag har vi varit på IKEA med mormor. Det bästa var ju att man slapp se hur hemskt vädret var ute!!! För det ösregnade något hemskt när vi åkte hem. Självklart var vi inte tomhänta när vi lämnade varuhuset, går det när man varit där?? Inköpt blev en fin lekmatta till Vendela att ligga på i vardagsrummet när hon leker. Hon har haft en filt men eftersom hon försöker "krypa" så korvar hon ihop den och då blir hon arg!! Så nu har hon en fin matta att öva på. Men det blev även lite annat smått och gott. Sen åt vi självklart lunch där och avslutade med fika. Så dagen är så fulländad som den kan bli. Vendela var nöjd hela dagen och gillar verkligen titta på folk. Hon kan knappt somna när det händer så mycket runt henne. Men tillslut föll ögonen ihop en stund, för att lika snabbt öppna sig igen!!


Hon har börjat visa att hon inte är nöjd med att ligga i vagnen. Hon vill kunna se vad som händer runt henne. Idag har hon försökt ta sig upp med huvudet och då åker fötterna upp i luften. Riktig gulligt ser det ut och borde ge bra magmuskler!


Av mormor fick Vendela ett bord till sin matstol så nu behöver hon inte äta på vårat matbord längre... Undra om hon klagar på att hon bara får mammamat?!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards