Alla inlägg under januari 2009

Av Sofia Göransson - 30 januari 2009 21:45

Idag var det baddags igen!! Var ju inte där förra veckan då jag klippt nageln på min andra tå... Men idag var det dag igen o vi tog mormor med oss. Vi övade vidare på att hålla oss i stången i kanten. Vendela suger tag i den o man kan släppa henne så håller hon sig uppe över vatten ytan. Vi provade också att göra ett kortare dyk mot kanten o hon tog tag i stången då med!! Riktigt vatten djur är vad hon är. Sen var det dags för armkuddar på. När dom satt rätt skulle jag bara hålla henne i händerna o hon få ordning på sin kropp själv. Det gick ganska bra, lite dopp av näsan blev det. Men hon lyckades hålla sig över för det mesta. Tippade åt alla håll o kanter gjorde hon. Enligt simfröken så lär dom sig ganska snabbt att hålla sig flytande o man kan släppa dem nästan helt. Kul tyckte hon det var iallafall. Hon verkligen älskar bada o njuter av varje sekund, gärna med en badleksak i munnen att tugga på!

Av Sofia Göransson - 29 januari 2009 20:11

Idag har jag o Vendela tillsammans med mormor varit på en rejäll shoppingtur!!! Första stoppen på turen var Babyland, där det var kampanjdagar o massa spännande saker nedsatta. Så där köpte vi en bilstol till Vendela som hon ska kunna ha typ tills hon fyller sex år = en evighet!!! Sen blev det också en fin matstol, riktigt snygg svart sak där hon kommer sitta som en prinsessa!!! Sen tyckte nog Matte att pengarna var slut, men vi fortsatte vår shoppingtur med att åka till IKEA...


 Så väl på IKEA måste man ju ha mat i magen, både stora som små. Därför tog vi oss direkt upp till restaurangen där vi åt en god lunch. Vendela gillade kyckling med pasta men bananen var visst inte någon favorit. Sen fick hon ny blöja o vi var redo att börja handla. Vendela somnade snabbt o sov sig igenom hela turen. Själv plockade jag på mig lite smått o gott. Men såklart inte lika mycket som på babyland. Så vi slipper nog äta nudlar resten av månaden, vilket ju är tur eftersom Matte inte kan äta det. 


Förresten har jag ju glömt berätta att hon fått sin första tand!!! Den känns mest, men snart syns den nog. Tror hon är som hon är pga den, annars har nån bytt ut min lugna bebis... Hon sover just nu som en kratta, vilket gör att jag inte heller sover. Skriker massor i sömnen o snurrar runt som en helikopter!!! Så jag kan hitta henne på alla håll o kanter... Roligaste stället är med huvudet vilandes på den Nalle Puh som sitter i fotändan på hennes säng!!! :-)


Bjuder på en fin bild av Vendela som upptäcker Cindys svans. Vad Cindy tycker om den upptäckten återstår att sen...

Av Sofia Göransson - 23 januari 2009 20:05

Alltså nu hänger inte jag med... Inte för att jag är trög utan för att Vendela är så snabb med att lära sig nya saker!!!


När jag pratar med syster Lotta idag så kryper Vendela runt i vardagsrummet. Hon tar sikte på en banankartong (nej, den innehåller inte bananer utan kläder så vi har inte skaffat en apa...) som hon grabbar tag i o ställer sig upp!!!! Något bredbent som ni kan notera, men hon står själv! Hinner iof bara ta kortet så faller hon bakåt...


Så alltså inte bara kryper hon numera utan ställer sig även upp. Undar vad som blir nästa nya kunskap!!!

Av Sofia Göransson - 21 januari 2009 12:39

I helgen började Vendela göra sina första krypförsök. Hon fick till händerna o flyttade dom framför sig, dock hängde inte bakdelen riktigt med utan den släpade hon. Men sen i måndags då släppte allt o nu följer benen med också. Det blir inga långa sträckor än, men hon kryper riktigt fint!!! Så alltså redan vid sex månader kryper hon!!!! Undra när hon tänker börja gå???


I går var vi på läkarkontroll o allt gick jättebra. Vendela blev godkänd o fick guldstjärna när hon visade upp krypkunskaperna!!! Bvc sköterskan hade bara varit med om en så tidig krypare en gång innan... Så hon var imponerad!!!


Måste bara visa denna fina bild av Vendela o hennes pappa. Hon har sovit ute i vagnen o är nyvaken o härligt röd om näsan!!!

Av Sofia Göransson - 14 januari 2009 22:01

I går var jag o Vendela på Smurfgympa. Så idag har jag träningsvärk... Tror inte Vendela har det för hon var ju min hantel så hon gjorde inget annat än hängde med när jag hissade henne hit o dit o upp o ner!!! Kul tyckte hon det var och jag med. Men ack så jobbigt när man inte tränat på läääääänge!! Men det var skönt komma igång och jag ser fram emot nästa gång, som tyvärr dröjer två veckor då vi har läkarbesök nästa tisdag...


Skickar med en liten fin bild på Vendela o hennes pingvin!

Av Sofia Göransson - 7 januari 2009 19:17

Vart tog tiden vägen, känns som igår vi fick våran älskade lilla Vendela... Men idag blir hon 6 månader, ett helt halvår har gått sen hon föddes. Massor har hänt under den tiden o varje dag lär hon sig något nytt!!!


Senaste kunskapen hon förvärvat är att hon försöker ställa sig på alla fyra. Lyfter upp rumpan högt i luften, syns på bilden ovan. Sen har vi idag varit o vägt henne vilket var lite av en chockupplevelse. Hon har sen måndag innan jul, dvs för 16 dagar sedan, har hon ökat HELA 880g!!!! Tyckte kläderna o blöjorna började bli tajta... Så tydligen har gröt o välling gjort sitt jobb!!

Av Sofia Göransson - 4 januari 2009 21:08

Börjar nästan bli nervös inför slutet av veckan när Matte ska börja jobba igen... Hur ska vi klara oss?? Är så skönt när vi är hemma båda två och vi kan göra saker tillsammans alla tre. Men men nu är det dags att komma tillbaka till vardagen då jag o Vendela är ensamma. Vi har ju lite saker vi gör regelbundet så som babysimmet o babysången. Så vi är ju inte sysslolösa direkt o resten av dagarna är inte svåra fylla med saker att göra. Ska nog klara oss och jag älskar ju verkligen vara hemma med henne. Vet inte riktigt om jag har lust gå tillbaka till jobbet någonsin...


Måste bara dela med mig av en fin bild på bustjejen. Bordsduken är jättespännande, tur är att hon inte kommit på att dra tag ordentligt i den utan mest pillar på den...

Av Sofia Göransson - 1 januari 2009 22:29

 Gott Nytt år!!!!


I går firade vi nyår bara familjen, men vi hade en toppendag o kväll!!! Vendela var på bra humör hela dagen och sov dessutom middag två gånger så hon var en glad tjej. Vi lagade en väldigt god middag som bestod av:

Laxrullar med philadelphiaost, ruccola o wasabiröra

Enbärsspäckad rostas med kantarellrisotto och flädersås

Vitchokladmousse

Allt var jättegott o vi avnjöt måltiden tillsammans med Vendela, som dock inte fick smaka. Hon fick banangröt o välling så hon var nöjd hon med! Se vad fina kläder hon har på sig dagen till ära (dom är lånade av kusin Amanda)!


Vi tittade på fyrverkerierna genom fönstret och Vendela sov gott till alla smällarna!! Vaknade inte en enda gång under tiden, trots att det smällde ganska bra. Tur är väl att här på landet smäller det mest just vid tolv sen är det lungt igen. Särskild hundarna uppskattar detta då dom inte gillar smällare, Cindy blir väldigt orolig när det smäller och blinkar! Men det gick bra i går, tänkte skriva i år men det stämmer ju inte...


Idag har vi varit o hälsat på morfar Björn o mommo Lena samt vilda vovven Nelson. Det var jättetrevligt och Vendela var på toppen humör. Hon åt glatt gröt när vi kom dit o sen lekte hon med sina leksaker medans vi andra åt god lunch. Efter det blev det fika o paketöppning. Vendela fick jättefina kläder, en klänning med body och ett par byxor. Hon kommer bli jättefin i dem!!!! Vendela trivdes bra i morfars knä där hon lekte med julklappspappret o snörena.


Så vi har haft en toppenstart på det nya året och jag hoppas det fortsätter på samma sätt!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards